تلاش جدی برای تغییر ذائقه ایرانی

786578

افراد اکثراً تنها و به دور از خانواده زندگی می‌کنند، به این معنی که جوان‌های ما در اروپا بدون دغدغه و با خیالی آسوده در بهترین شرایط مشغول زندگی هستند و هیچ نیازی به تشکیل خانواده ندارند و این یکی از فاکتورهای بسیار مهم سبک زندگی غربی است.

متأسفانه با توجه به شرایط اشتغال و زندگی‌های حاکم امروزی مصرف فست فودها روز به روز در بین شهروندان به خصوص نوجوانان و جوانان گسترش بیشتری پیدا می‌کند. اپیدمی شدن مصرف فست فود ها که خود نوعی از سبک زندگی غربی است، علی رغم توصیه های پزشکان مبنی بر احتمال بروز بیماری‌های چاقی، قلبی و نارسانی های دستگاه گوارش متأسفانه خانواده‌ها این نوع فست فوده های خوشمزه بی رحم را جایگزین سبد اصلی غذایی خود کرده‌اند. پزشکان بر این باورند وجود سوسیس و کالباس در پیتزاها با دارا بودن ترکیبات نیتریت و نیترات و به دلیل واکنش و ترکیب احتمالی نیتریت با آمین‌ها، سرطان‌زاست و معمولاً چون در کنار این غذاها از انواع نوشابه های گازدار و سیب زمینی‌های سرخ شده استفاده می‌شود تأثیرات اسیدها را دو چندان می‌کند.
امروزه یکی از مشتریان ثابت این نوع غذاها جوانان و نوجوانان هستند و کودکان نیز از آن دسته افرادی هستند که علاقه زیادی به این نوع غذاهای آماده و سریع و خوشمزه دارند. در کنار تمام این غذاها، نوشابه‌های گازدار معمولا از قلم نمی‌افتد که بنا بر نظر همه کارشناسان تغذیه برای سلامتی مضر است. به گفته پزشکان قلب و عروق، مصرف مداوم و بی‌رویه “فست فودها” یا غذاهای حاضری یک فاکتورمستعدکننده برای بیماری‌های قلبی وافزایش فشار خون است.
مصرف زیاد فست فودها همچنین در دستگاه گوارش مشکلاتی ایجاد می‌کند از جمله ایجاد یبوست، نفخ، سوزش معده و در مواردی ضایعات زبان و مخاط دهان را به دنبال دارد. متخصصان تغذیه معتقدند که مصرف بی‌رویه فست فودها باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن انسان نیز می‌شود زیرا این مواد، بیش از نیاز بدن انرژی ایجاد می‌کند و متعاقب آن افزایش وزن و کمبود مواد غذایی و”گرسنگی سلولی” در بدن اتفاق می‌افتد.

فست فود به شکل امروزی ۹۵ سال پیش در هفتم جولای ۱۹۱۲ و در آمریکا متولد شد. در این روز رستورانی با نام “اتومات” در نیویورک افتتاح شد که در واقع نوعی کافه تریا بود. در این رستوران غذاهای از پیش آماده را در محفظه‌های گرم‌کنندهٔ شیشه‌ای قرار می‌دادند و مشتریان از طریق دستگاه‌های سکه‌ای اقدام به خرید آن می‌کردند.

تأثیر شبکه های ماهواره ای در تغییر ذائقه ایرانی
یکی از اهداف شبکه های ماهواره ای و علی‌الخصوص فارسی زبان‌ها، تغییر نوع زندگی سنتی ایرانی و القای سبک زندگی غربی است. آن‌ها همواره می‌کوشند تا با ایجاد فضای یاس و نا امیدی و نبود نقطه ای روشن در جامعه و مردم ایران، رویکردی رخوت انگیز را به مردم نشان می‌دهند.
شبکه ماهواره ای من و تو، اقدام به تبلیغ نوع دیگری از مصرف گرایی و استفاده از لوازم لوکس می‌کند. این نوع تبلیغات در مستندات، سریال‌ها، فیلم‌ها با اهدافی خاص گنجانده می‌شود. این نوع برنامه‌ها با مردم را به سمت دنیا محوری، منفعت گرایی و سرگرمی‌ها و هیجانات کاذب مبنی بر مصرف گرایی سوق می‌دهد.
به طور مثال در برنامه “بفرمایید شام” افرادی را می‌بینید که در هر قسمت تحت عنوان مسابقه به منزلشان مراجعه می‌شود، این افراد اکثراً تنها و به دور از خانواده زندگی می‌کنند، به این معنی که جوان‌های ما در اروپا بدون دغدغه و با خیالی آسوده در بهترین شرایط مشغول زندگی هستند و هیچ نیازی به تشکیل خانواده ندارند و این یکی از فاکتورهای بسیار مهم سبک زندگی غربی است.

در کل می‌توان گفت که تمامی برنامه های این شبکه اعم از اخبار یا برنامه های سرگرم کننده همگی به دنبال القای یک سبک زندگی جدید و همچنین سیاست سیاه نمایی در جامعه ایران، توأم با تغییر ذائقه ایرانی هستند.

emag.saza.ir

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *