زندگینامه امام زمان (عج )

T1

بسم الله الرحمن الرحیم

 ” اللهم کن لولیک الحجـة بن الحسـن صلواتک علیه و علی آبائـه فی هذه السـاعه و فـی کل  ساعة ولیاً و حافظاً وقائداً وناصراً و دلیلاً و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا  و تمتعه فیها طویلا “

نام: محمد بن الحسن .

كنيه: ابوالقاسم.

پیامبر اكرم (ص) فرمودند: مهدی از فرزندان من است، نامش نام من (محمد) و كنیه اش كنیه من (ابوالقاسم) می‌باشد، ‌در صورت و سیرت از همه كس به من شبیه تر است. برای او غیبتی است كه در آن مردم دچار حیرت می‌گردند و بسیاری از دسته‌ها و گروههای مردم، گمراه میشوند، آنگاه مانند ستاره تابانی از پرده غیبت بدر آید و زمین را پر از عدل و داد كند آن چنان كه پر از ظلم و ستم شده باشد. (۱ )
نام پدر ومادر امام زمان (ع):
نام پدر این بزرگوار امام حسن عسکری (ع) پیشوای یازدهم ونام مادر گرامیشان نرجس خاتون (س) میباشدکه ایشان بنا برروایات یک شاهزاده رومی بودند ودرخواب با امام حسن عسکری (ع) آشنا شده ومسلمان میشوند . امام زمان تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)میباشد

 

ولادت استثنايي

یک سال و یک ماه پس از ازدواج امام حسن عسکری (ع) و نرجس خاتون امام زمان به دنیا می آیند حضرت ولی عصر (ع) بنا بربیشترین روایت روز جمعه نیمه شعبان ۲۵۵ هجری قمری در سامرّا متولد شده اند .جالب است بدانیم او پیش از آفتاب چشم به این جهان گشود، تا همیشه آفتاب را پشت سر قرار دهد

دشمنان اهل بیت (ع) و حاکمان ستم پیشه اموی و عباسی، بر اساس روایت هایی که از پیامبراکرم(ص) به آنها رسیده بود، از دیرباز می دانستند که شخصی به نام «مهدی» از خاندان پیامبر و دودمان امامان معصوم برمی خیزد و کاخ های ستم را نابود می سازد. از همین رو، پیوسته در کمین بودند چه زمانی، آخرین مولود از نسل امامان شیعه به دنیا خواهد آمد تا او را از بین ببرند.

از زمان امام محمد تقی (ع)، رفته رفته فشارها و سخت گیری ها بر خاندان پیامبر فزونی گرفت تا در زمان امام حسن عسکری (ع) به اوج خود رسید. آن حضرت در تمام دوران زندگی خویش در شهر سامرا زیر نظر بود و کوچک ترین رفت و آمد به خانه ایشان از نظر دستگاه خلافت، پنهان نمی ماند.

امام حسن (ع)، گه گاه، نويد مولودش را به ياران مي داد:

(… سيرزقني الله ولداً بمنّه ولطفه) (۲).

به زودي خداوند به من فرزندي خواهد داد و لطف و عنايتش را شامل من خواهد کرد.

با تلاوت مکرر آيه شريفه:

(يريدون ليطفئوا نوراللّه بائفواههم واللّه متمّ نوره ولو کره الکافرون) (۳).

به ياران اميد و بشارت مي داد که هيچ نقشه و مکري نمي تواند جلو اين قدرت و حکمت خداوندي را بگيرد وروزي اين وعده به تحقق مي رسد.

از آن سو، دشمن نيز،آنچه در توان داشت به کار گرفت، تا اين وعده بزرگ الهي، تحقق نيابد: قابله هاي فراواني در خانواده هاي منسوب به امام حسن (ع)، بويژه در منزل امام (ع) گمارد، امام را بارها به زندان افکند، ماموراني را گمارد که اگر فرزند پسري در خانه امام ديدند،نابودش کنند و… (۴).

در چنین شرایطی، طبیعی است که میلاد آخرین حجت حق نمی تواند آشکار باشد. به همین دلیل، تا چند ساعت پیش از میلاد آن حضرت، نزدیک ترین خویشان امام حسن عسکری (ع) نیز خبر نداشتند که قرار است مولودی در خانه امام به دنیا بیاید و هیچ اثری از حاملگی در مادر آن بزرگوار دیده نمی شد.

اما بر خلاف اين تلاشها، نرجس خاتون حامل نور امامت شد و جز امام حسن (ع) و افراد خاصي از وابستگان و شيعيان آن حضرت، از اين امر، آگاه نشدند (۵).

تقدير الهي بر تدبير شيطاني ستمگران پيروز شد و درشب نيمه شعبان سال ۲۵۵ ه.ق.

به همين جهت، شيخ طوسي، ولادت پنهاني امام زمان (ع) را امري عادي و معمولي دانسته و مي نويسد: (اين نخستين و آخرين حادثه نبوده است و در طول تاريخ بشري، نمونه هاي فراوان داشته است.) (۶). اشاره دارد، به: ولادت پنهاني ابراهيم (ع)، به دور از چشم نمروديان (۷) و ولادت پنهاني موسي (ع) به دور از چشم فرعونيان. (۸).

آن مولود مسعود، قدم به عرصه وجود نهاد و نويد امامت مستضعفان و حاکميت صالحان را داد (۹).

امام حسن (ع) که آرزوي خود را بر آورده ديد، فرمود:

(زعمت الظلمة انّهم يقتلوني ليقطعوا هذا النسل فکيف راوا قدرة اللّه) (۱۰).

ستمگران بر اين پندار بودند که مرا بکشند، تا نسل امامت منقطع گردد، اما از قدرت خداوند غافل بودند.

بدين ترتيب، در آن شرايط رعب و وحشت و در آن فضاي اختناق و حاکميت خلفاي جور، دوازدهمين ستاره فروزان امامت و ولايت طلوع کرد و با تولدش، غروب و افول ستمگران و حاکميت ستمديدگان را اعلام کرد. (۱۱).

 

مدت عمر شریف امام زمان (ع)

از سال ۲۵۵ تا کنون

درازی عمر امام علیه السلام با در نظر گرفتن عمرهای درازی که قرآن بدانها گواهی می دهد ، و در کتابهای تاریخی نیز افراد معمر ( دارای عمر دراز ) زیاد بوده اند ، و در گذشته و حال نیز چنین کسانی بوده و هستند ، عمر زیاد حضرت مهدی علیه السلام به هیچ دلیلی محال نیست ، بلکه از نظر عقلی و دید وسیع علمی و امکان واقع شدن بهیچ صورت بعید نیست . از اینها گذشته اگر از نظر قدرت الهی ، بدان نظر کنیم ، امری ناممکن نیست . در برابر قدرت خدا – که بر هر چیز تواناست – عمرهایی مانند عمر حضرت نوح علیه السلام و عمر بیشتر از آن حضرت و یا کمتر از آن کاملا امکان دارد

 

سال به امامت رسیدن وسن ایشان درآن هنگام :

سال به امامت رسیدن ۲۶۰ هجری وسن شریفشان درآن هنگام ۵ سال است

 

دوران زندگی امام دوازدهم قائم آل محمد مهدی صاحب زمان (عج)

الف. از تولد تا غیبت امام زمان حضرت مهدی (عج):

حضرت مهدی(عج) پس از تولد حدود پنج سال تحت سرپرستی پدر بزرگوارشان امام عسکری علیه السلام به صورت نیمه مخفی زندگی کردند. یکی از کارهای بسیار مهمی که حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در این دوره انجام دادند این بود که امام مهدی(عج) را به بزرگان شیعه معرفی کردند تا در آینده در مسئله امامت دچار اختلاف نشوند.

دوران غیبت

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به  حضرت علی (علیه السّلام) فرموده اند : بزرگترین مردمان در ایمان و یقین، کسانی هستند که در روزگاران آینده زندگی می کنند، پیامبرشان را ندیده اند، امام آن ها در غیبت است و فقط به سبب خواندن خطی روی کاغذ ( خواندن قرآن کریم و احادیث معصومین علیه السّلام) ایمان می آورند.

منبع : بحار الانوار، ج۵۲ ، ص ۱۲۵

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : هر کس دوست دارد خدا را در حال ایمان کامل و مسلمانی مورد رضایت او ملاقات کند ، ولایت و محبّت امام عصر (عج) را بپذیرد.

منبع : بحارالانوار ، ج ۳۶، ص ۲۹۶

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : خوشا به حال کسی که به حضور قائم برسد، در حالی که پیش از قیام او نیز پیرو او باشد.

منبع : بحارالانوار ، ج۵۲ص۱۳۰

  • حضرت علی (علیه السّلام) فرموده اند : زمین از حجت خدا (امام) خالی نمی ماند. امّا خداوند ، به علت ستمگری انسان ها و زیاده رویشان در گناه ، آنان را از وجود حجت در میان آن ها بی بهره می سازد.

منبع : غیبت نعمانی، ترجمه، ص۲۰۲

  • حضرت علی (علیه السّلام) فرموده اند : حجت خداوند در میان مردم حضور دارد ، از معابر و خیابان ها عبور می کند … به نقاط مختلف جهان می رود ، سخن مردم را می شنود و برجماعت مردم سلام می کند. می بیند و دیده نمی شود؛ تا این که زمان ظهور و وعده ی الهی و ندای آسمانی فرا می رسد. هان! آن روز، روز شادی فرزندان علی (علیه السّلام)  و پیروان اوست.

منبع : کتاب الغیبة، نعمانی ، ص ۱۴۴

  • امام زمان (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) می فرمایند : بهره بردن از من در عصر غیبتم، مانند بهره بردن از آفتاب است هنگامی که پشت ابرها باشد.

منبع : بحارالانوار ، علامه مجلسی، ج ۵۳، ص۱۸۱

  • امام عصر (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) در نامه ای به شیخ مفید از علمای بزرگ اسلام، می فرمایند : ما از اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده و مخفی نمی ماند.
  • ایشان در همین نامه می فرمایند : ما در رسیدگی (به شما ) و سرپرستی شما کوتاهی و اعمال نمی کنیم و یاد شما را از خاطر نمی بریم که اگر  جز این بود ، دشواری ها و مصیبت ها بر شما فرود می آمد و دشمنان، شما را ریشه کن می نمودند.

منبع : الاحتجاج ، طبرسی ، ج۲، ص۵۹۶

  • وقتی از امام باقر (علیه السّلام) پرسیدند که آیا برای ظهور وقتی معین شده است ، سه بار فرمودند : تعیین کنندگان وقت دروغ گویند.

منبع : بحارالانوار ، ج ۵۳، ص ۱۰۳

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : مثل ظهور حضرت مهدی عصر (عج) ، مثل برپایی قیامت است. مهدی (عج) نمی آید مگر ناگهانی.

منبع : منتخب الاثر، ص۱۲۴ و۲۲۴

  • حضرت علی (علیه السّلام)  درباره ی کسانی که با امام (عج) پیمان می بندند و بیعت می کنند ، می فرمایند : امام با این شرط با آنان بیعت می کند که در امانت خیانت نکنند ، پاک دامن باشند ، اهل دشنام و کلمات زشت نباشند ، به ظلم و ستم خونریزی نکنند ، به خانه ای هجوم نبرند، کسی را به ناحق آزار ندهند، ساده زیست باشند و بر مرکب های گران قیمت سوار نشوند ، لباس های فاخر نپوشند، مسجدی را خراب نکنند ، به یتیمان ستم نکنند ، دنبال شهوت رانی نباشند، شراب ننوشند ، به پیمان خود عمل کنند، ثروت و مال را احتکار نکنند … و در راه خدا به شایستگی جهاد نمایند.

منبع : الملاحم و الفتن ، ص ۱۴۹

  • امیر مؤمنان حضرت علی(ع) فرمود : غایب ما ، دو غیبت خواهد داشت که یکی طولانی تر از دیگری خواهد بود. در دوران غیبت او، تنها کسانی در اعتقاد به امامتش پایدار می مانند که دارای یقینی استوار و معرفتی کامل باشند.
  • امام باقر(ع) : قائم دو غیبت خواهد داشت که در یکی از آن دو، خواهند گفت: او مرده است…
    ابو بصیر می گوید: به امام صادق(ع) عرض کردم : امام باقر(ع) می فرمود : قائم آل محمد(ص) دو غیبت خواهد داشت که یکی طولانی تر از دیگری خواهد بود. امام صادق(ع) فرمود: بلی چنین است…
    حضرت صادق(ع) فرمود : امام قائم(ع) دو غیبت خواهد داشت؛ یکی کوتاه مدت و دیگری دراز مدت…
  • سیر تاریخ، صحت این پیشگویی ها را تایید کرد و همچنانکه پیشوایان قبلی فرموده بودند، غیبت های دو گانه امام عینیت یافت.

ب. غیبت کوتاه مدت (صغرا) :

 

امام حسن عسکری (ع) درهشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ ق؛ یعنی در زمانی که حضرت مهدی (ع) پنج سال بیشتر نداشت، به دست معتمد، خلیفه عباسی به شهادت رسید و امام عصر(ع) بر پیکر پدر بزرگوار خویش نماز گزارد.(۱۲)

با شهادت امام حسن عسکری (ع)، دوران امامت امام عصر(ع) آغاز شد. بنا به گفته بسیاری از صاحب نظران، دوران غیبت کوتاه مدت آن امام که از آن به «غیبت صغرا» تعبیر می شود، از همین زمان؛ یعنی سال ۲۶۰ ق آغاز گردید. برخی از اهل تحقیق برآنند که غیبت صغرا از همان زمان تولد حضرت؛ یعنی سال ۲۵۵ ه . ق آغاز شده است.(۱۳)

دوران غیبت صغرا تا سال ۳۲۹ ه . ق ادامه داشت که بدین ترتیب، بنا بر دیدگاه اول، طول این دوران، ۶۹ سال و بنا بر دیدگاه دوم، طول این دوران ۷۴ سال خواهد بود.

( مهم‌ ترین ویژگی این دوره، آن است که مردم، از طریق نایبان خاص، یعنی عثمان بن سعید عمری، محمد بن عثمان بن سعید عمری، حسین بن روح، علی بن محمد سمری، با امام مهدی(عج) در ارتباط بودند و به وسیله آنان، سؤالات خود را می‌ پرسیدند و پیام‌ ها و پاسخ‌ های حضرت را دریافت می‌ کردند. در این دوره نیز برخی از ارادت‌مندان، موفق به دیدار حضرت شدند.

این چهار تن نماینده بلافصل امام زمان حضرت مهدی (عج) بودند که در ایام غیبت صغرى، پس از شهادت امام حسن عسکرى(ع)، از سال ۲۶۰ تا ۳۲۹، به مدت ۷۰ سال به ترتیب، واسطه میان امام زمان حضرت مهدی (عج) وشیعیان ایشان بودند. این چهار نفر به «نوّاب اربعه» مشهورند.

  1. عثمان بن سعید عمروى (متوفاى سال ۲۶۵ ق.). ۲٫ محمد بن عثمان عمروى (متوفاى سال ۳۰۴ق.). ۳٫ حسین بن روح نوبختى (متوفاى سال ۳۲۶ق.). ۴٫ على بن محمد سمرى (متوفاى سال ۳۲۹ق.).)

ج . غیبت بلند مدت (کبرا):

در آخرین روز‌های عمر نایب چهارم، در نامه‌ ای، امام زمان (ع) خطاب به او، خبر رحلت او را تا شش روز دیگر اعلام می‌ کند. امام، از او می ‌خواهد که دیگر فردی را به عنوان نایب خاص، از طرف ایشان معرفی نکند. بدین گونه دوران غیبت کبری شروع شد. این دوران همچنان ادامه دارد تا روزی که به خواست خدا، ابرهای غیبت به کناری رود و جهان از خورشید فروزان ولایت بهره مند شود.

( در مورد دلیل تقسیم بندی این دو دوران باید گفت در دوران غیبت صغرا، حضرت ولیّ عصر(ع) از طریق کسانی که به آنها «نوّاب خاص» گفته می شد، با مردم در ارتباط بود و به وسیله نامه هایی که به «توقیع»مشهور است، پرسش های شیعیان را پاسخ می گفت. در دوران غیبت کبرا این نوع ارتباط قطع شده است و مردم برای دریافت پاسخ پرسش های دینی خود تنها می توانند به «نوّاب عام» امام عصر که همان فقیهان وارسته هستند، مراجعه کنند. )

د . دوران ظهور:

پس از ظهور، امام زمان(عج) بر اساس احکام اسلام حکومت واحد جهانی تشکیل خواهند داد که در سایه آن سرتاسر عالم پر از عدل و داد خواهد شد.

علامات ظهور حضرت مهدى(ع)

  1. خروج دجّالِ يك چشم و ادعاى الوهيت و خون ريزى و فتنه‏هاى فراوان او در زمين و جنگ با حضرت مهدى(ع) و شكست و نابودى‏اش به دست امام زمان(ع) يا حضرت عيسى(ع).
  2. نداى آسمانى براى معرفىِ حضرت مهدى(ع) و شنيدن همه مردم، آن را به زبان رايج خودشان و استقبال آنان از امام زمان(ع).
  3. خروج سفيانى (عثمان بن عنبسه از اولاد يزيد بن معاويه) از وادىِ يابس، در سرزمين ميان مكه و شام، و تصرف بسيارى از شهرها و خون ريزى و فتنه در بين مردم، و نبرد او با لشكريان امام زمان(ع) و كشته شدنش در صخره بيت المقدس به دست ياران حضرت مهدى(ع).
  4. خروج سيّد حسنى از شمال ايران (حدود ديلم و قزوين) و دعوت او به مذهب اماميه، و رفع ظلم از مردم و نبردهاى پيروزمندانه او با ستمكاران و فاسقان و پيوستن او به حضرت مهدى(ع) در كوفه.
  5. خروج شصت كذّاب كه به دروغ ادعاى پيامبرى مى‏كنند.
  6. ادعاى دروغين مقام امامت توسط دوازده نفر از آل ابى‏طالب(ع).
  7. كشته شدن نفس زكيّه، پسرى از آل محمد(ص)، در مسجد الحرام، ما بين ركن و مقام.
  8. ظاهر شدن صورت و سينه و ياكف دست، در چشمه خورشيد.
  9. وقوع كسوف در نيمه ماه رمضان و خسوف در آخر رمضان.
  10. برخاستن نداهاى متعدد از آسمان در ماه رجب و شنيدن همه مردم.
  11. گسترش سياهىِ كفر، فسق و معصيت در سراسر جهان.
  12. ظهور حضرت مهدى(ع) (به هيأت مردى سى‏سال) از كنار كعبه، در مكه معظّمه، و دعوت مردم به اسلام راستين.

 

صلوات بر پيامبر و آل پيامبر (ص)

درپايان زندگي نامه معصومين (ع) شايسته است صلوات ويژه آنان را از يكي از امامان معصوم (ع) دراين جا بيان كرده واز اين طريق ارادت مخصوص خود را به سرور و سالارمان حضرت حجت بن الحسن (ع) ابراز و اظهار نماييم:

از امام زين العابدين(ع) روايت شده است كه در صلوات بر پيامبر اكرم(ص) و اهل بيت آن حضرت، خوانده شود:

اللّهمَّ صَلِّ عَلى محمدٍّ وَالِ مُحمّدٍ، شَجرَةِ النّبوّةِ ، وَموضِع الرِّسالةِ ، ومختلفِ الملائِكةِ ، ومعدِنِ العِلمِ، واهلِ بيتِ الوَحي ، اللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ محمّدٍ وَآلِ محمّدٍ، الفُلكِ الجاريةِ في اللُّجَجِ الغامِرةِ ، يأمَنُ من رَكِبها ويغرقُ من تركَها، المُتقدِّمُ لَهُم مارِقٌ ، والمتأخّرُ عنهم زاهقٌ ، وَاللازِمُ لهُم لاحقٌ ،اللّهُمَّ صَلِّ على محمّدٍ وآلِ محمّدٍ ، اَلْكَهفِ الحصين ، وغياثِ المُضطرِّ المُستكين ، وَمَلْجَأِ الهاربين ، وَعِصمة الْمُعْتَصِمين….

خدايا! بر محمد وآلش درود فرست كه درخت نبوّتند و جايگاه رسالت و محل رفت و آمد فرشتگان و معدن علم و حكمت و خاندان وحى. خدايا! بر محمد و آلش درود فرست كه آنان كِشتى درياى معرفتند و روان در اَعماق آن دريا، هر كس بر آن كِشتى در آيد از غرق ايمن است، و هركس در نيايد به درياى هلاكت غرق خواهد شد. هركس بر آنان پيشى گيرد از دين خارج گردد، و هر كس از آنان عقب ماند سعى‏اش باطل و نابود گردد، و هر كس همراه آنان باشد ملحق به آنان خواهد شد. خدايا! بر محمد و آلش درود فرست كه حصار محكم امتند و فريادرس بيچارگان و نگهبان عصمت طلبان.. (۱۴)

 

 

——————————————————————–

(۱). )بحارالانوار/ ج ۵۱، ص ۱۷، ح ۱۳، به نقل از كمال الدین

(۲). )اثبات الوصية( مسعودي ۲۶۸ـ۲۷۰٫
(۳). )اثبات الوصية( مسعودي ۲۶۸ـ۲۷۰٫
(۴). )ينابيع المودة(،حافظ سليمان۴۵۵،بصيرتي،قم.
(۵). )کمال الدين( ۴۲۴٫

(۶). (همان مدرک)۷۷، ۱۰۵٫
(۷). )بحار الانوار(، ج۱۹:۱۲٫
(۸). )بحار الانوار(، ج۱۵:۱۳٫
(۹). )کتاب الغيبة( شيخ طوسي ۲۳۷٫
(۱۰). )کتاب الغيبة( شيخ طوسي( ۲۳۱، ۲۳۲،۲۳۹٫
(۱۱). )کتاب الغيبة( شيخ طوسي( ۲۳۱، ۲۳۲و۲۳۹

(۱۲). )ر.ک: سیره معصومان، ص ۲۵۹٫

(۱۳). ر.ک: سیره معصومان، ص ۲۷۲٫

(۱۴). مفاتيح الجنان، شيخ عباس قمى، ص‏۲۱۱، در بخش اعمال مشترك ماه شعبان.

——————————————————————

 

منبع:

http://webook.mihanblog.com/

http://elmineh.ir/

http://lib.ahlolbait.com/parvan/home/

http://hazare.blogsky.com/

http://ez12.persianblog.ir/

http://www.hawzah.net

www.asemooni.com

 

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *