پاسخ:
از ديدگاه عقل و در منطق وحى، تمام انسانها بلكه همه پديدههاى جهان، همانگونه كه در پيدايش خود به خدا محتاجند، در تأثيربخشىِ خويش نيز بدو نياز دارند.
قرآن كريم در اين زمينه مىفرمايد:
«يا أيُّها النَّاسُ أنْتُمُ الْفُقَراءُ إلى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِىُّ الْحَمِيد».[۱]
– اى مردم، شما به خدا احتياج داريد و او بىنياز و ستوده است.
و در جاى ديگر، همه پيروزيها را در انحصار پروردگار جهانيان دانسته و مىفرمايد:
«وَ مَا النَّصْرُ مِنْ عِنْدِاللَّهِ الْعَزيْزِ الْحَكِيمْ».[۲]
– نصرت و يارى، تنها از جانب خداى عزيز و حكيم است.
براساس اين اصل مسلّم اسلام، ما مسلمانان در هر نماز خود، اين آيه شريفه را زمزمه مىكنيم:
«إيّاكَ نَعْبُدُ وَ إيّاكَ نَسْتَعِيْنُ».[۳]
– تنها تو را مىپرستيم واز تو كمك مىجوييم.
اينك براى روشن شدن پاسخ سؤال فوق، مىگوييم:
يارى جستن از غير خدا، به دو صورت، متصور است:
۱- درصورت اول آنست كه بگونهاى از انسان يا پديدهديگرى استمداد نماييم كه او را در اصل هستى يا عملكرد خويش، مستقل دانسته و در يارى رساندن، بىنياز از خدا بپنداريم.
شكى نيست كه اين گونه استمداد از غير خدا، شرك محض است كه قرآن كريم در آيه ذيل، بىپايگى آن را رقم مىزند.
«قُلْ مَنْ ذَا الَّذىْ يَعْصِمُكُمْ مِن اللَّهِ انْ أَرادَ بِكُمْ سُوءال وَ أَرادَبِكُمْ رَحْمَةً وَلا يَجِدُوْن لَهُمْ مِنْ دُوْنِ اللَّه وَلِيَّاً وَلا نَصِيْراً».[۴]
– بگو اگر خدا درباره شما اراده عذاب نمايد، كيست كه شما را از او در امان بدارد؟ و يا اگر اراده رحمت فرمايد، (كيست كه از آن پيشگيرى نمايد) و آنان براى خود، ولى و ياورى نمىيابند.
۲- روش ديگر آن است كه به هنگام يارى جستن از انسانى ديگر، او را آفريده و نيازمند به خدا بدانيم كه از خود، استقلالى ندارد و تأثيربخشى وى نيز از جانب خداى بزرگ، به منظور حل بعضى از مشكلات بندگان، به وى عطا گرديده است.
براساس اين طرز تفكر، موردى كه از وى يارى مىطلبيم، حكم واسطه را دارد كه پروردگار بزرگ او را «وسيله» برآوردن برخى نيازها قرار داده است. اينگونه كمكخواهى، در واقع، استعانت از خداوند است زيرا او است كه به اين وسائل و اسباب، هستى بخشيده و سرانجام آنان را در برآوردن نيازهاى ديگران، تأثير و توان عطا فرموده است. اصولًا زندگى افراد بشر بر مبناى اين استعانت از اسباب و مسببات، پايهريزى شده است، بطورى كه بدون كمك گرفتن از آنها، زندگى انسان، دچار آشفتگى مىگردد. در اينجا نيز اگر با اين ديد به آنها بنگريم كه عوامل تحقق يارى خدا هستند كه هم اصل هستى آنها از خدا است و هم تأثيربخشى آنها از جانب او است، اين كمك گرفتن، با توحيد و يكتاپرستى هيچ برخوردى ندارد.
اگر كشاورزى موحد و خداشناس، از عواملى؛ مانند زمين و آب و هوا و آفتاب كمك مىگيرد و مىتواند دانهها را پرورش داده و به بار بنشاند در واقع از خدا استمداد مىجويد؛ زيرا او است كه به اين عوامل و ابزار، نيرو و استعداد بخشيده است.
روشن است كه اين استعانت، با روح توحيد و يگانهپرستى سازگارى كامل دارد. بلكه قرآن مجيد ما را به اينگونه يارى جستن از پديدههايى (مانند پايدارى و نماز)، فرمان مىدهد آنجا كه مىفرمايد:
«وَاسْتَعِيْنُوا بِالصَّبْر و الصَّلوةِ».[۵]
– از پايدارى و نماز، يارى بجوييد.
روشن است كه صبر و پايدارى كار بشراست و ما مأموريم از آنها كمك بگيريم و در عين حال، يك چنين استعانتى، با حصر آن به خدا درآيه «… وَ ايّاكَ نَسْتَعِيْنُ» منافاتى ندارد.
پینوشت ها:
منبع»م
منبع: modafein.ir