سؤال:چطور به وجود امام زمان (عج) اطمینان حاصل کنیم ؟

5635

پرسش :

من شیعه دوازده امامی هستم ولی نمی دانم چرا بعضی موارد به وجود امام زمان (عج) در پس پرده غیبت یقین حاصل نمی کنم البته قبول دارم لطفاً راهکاری ارائه فرمایید به این مهم اطمینان قلبی حاصل کنم؟

 

پاسخ :

به خاطر وجود انگیزة قوی برای رسیدن به اطمینان قلبی نسبت به امر غیبت امام عصر ارواحنا فداه به شما تبریک می گوییم و امیدواریم در پرتو عنایات حضرت به این مرحله از کمال معرفت دست پیدا کنید. اما در پاسخ به درخواست شما مبنی بر ارائة راهکاری برای ایجاد

 

اطمینان قلبی نسبت به مسئله غیبت امام زمان (عج) شایسته است به نکات ذیل توجه فرمایید:

 

۱٫ برای رسیدن به اطمینان قلبی ـ یعنی بالاترین مرحلة شناخت – باید مسئله مورد نظر شهود شود که در مسائل حسی و تجربی، شهود حسی و مادی، این اطمینان خاطر فراهم می شود و در مسائل مربوط به ماوراء حس و تجربه، رسیدن به مرحلة والای شهود باطنی؛ که این مرحلة از ادراک، مختص اولیای الهی می باشد و کمتر کسی به این درجه از معرفت دست می یابد.

 

در ماجرای زنده کردن پرندگان توسط حضرت ابراهیم ـ علیه السّلام ـ وقتی حضرت از خداوند متعال درخواست می کند چگونگی زنده کردن مردگان را به او نشان دهد، خداوند خطاب به او می فرماید: “اولم تؤمن” آیا ایمان نیاورده ای، و حضرت در پاسخ می گوید: “بلی و لکن لیطمئن قلبی”[۱] ایمان آورده ام اما می خواهم قلبم مطمئن شود پیداست برای دست یافتن به اطمینان قلبی در چنین موردی، تنها ادلة عقلی و علمی محض کارساز نیست بلکه با ضمیمه شدن شهود عینی و حسی، این مرحله از ادراک برای انسان حاصل می شود. نکتة بسیار مهمی که در این مورد قابل توجه است و علامه به زیبایی به آن اشاره می کند آنکه: وجود طورات مخالف با عقائد دینی، همیشه منافی با ایمان و تصدیق آنها ندارند بلکه تنها اثر اینگونه خطورات قلبی آزار روح و روان انسان و سلب آرامش و قرار از او می باشد.[۲]

 

بنابراین اولاً رسیدن به مرحله باور قلبی در این گونه مسائل دشوار بوده و برای رسیدن به آن تلاش علمی و عملی فراوانی لازم است. ثانیاً: اگر شما با طی کردن مراحل علمی و رسیدن به یقین استدلالی و منطقی در مورد غیبت حضرت باز هم به مرحلة اطمینان قلبی نرسیدید جایی برای نگرانی و تشویش خاطر در مورد اعتقاد به غیبت حضرت وجود ندارد و از این بابت ایرادی در اعتبار و ایمان شما به مسئله غیبت وجود ندارد.
۲٫ برای رهایی از تردیدهای ذهنی مربوط به این موضوع که در برخی موارد به مرحلة آزار دهنده ای نیز می رسد راهکارهای ذیل پیشنهاد می شود.
ـ با یک بررسی و درون نگری عمیق، نقاط آسیب پذیر خود را در زمینة اعتقاد به غیبت امام عصر (عج) مشخص کنید:
ـ اگر در این زمینه اصلاً مطالعه ای نداشته اید از هم اکنون، تصمیم بگیرید به صورت منظم و پی گیر سطح آگاهی خود را ارتقاء بخشید.
ـ ممکن است شناخت شما در این زمینه محدود به برخی شنیده ها و یافته های غیر مستدل باشد در این صورت به تصحیح اندوخته های خود اقدام کنید.
ـ اگر با وجود مطالعات مفید و شناخت کافی در این زمینه، باز هم دچار تردید هستید، پیشنهاد می شود: تمام شبهات و سؤالاتی که به نحوی موجب آزار شما می شود را به طور مشخص و صریح بر روی کاغذ بیاورید. سعی کنید تمامی شبهات و القائاتی که موجب می شود امر غیبت حضرت را بعید و یا حتی غیر ممکن بشمارید، جمع آوری نمایید. در این رابطه حتی از ابتدایی ترین و پیش پا افتاده ترین شبهات و سؤالات نیز غافل نشوید.
پس از گردآوری تمام نقاط تردید زا، آنها را به ترتیب اهمیت رتبه بندی کنید و آنگاه به دنبال یافتن پاسخ مستدل راه حل منطقی برای تک تک ابهامات خود باشید.
ما نیز آماده ایم تا در این راستا شما را یاری کنیم. ـ بهترین راه برای زدودن زنگار شک و تردید در این گونه مسائل، سیراب شدن از زلال وحی و سرچشمه های معارف الهی و زانو زدن در

مکتب کسانی است که به عصمت و خطاناپذیری آنان ایمان و اعتقاد داریم. گفتار ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ در این رابطه راهگشاست و مطالعة احادیث اهل بیت شما را به ساحل امیدبخش و مطمئنی خواهد رساند.
جهت اطمینان بخش بیشتر مطالعة کتاب های از ولادت تا ظهور (سید کاظم قزوینی)، الغیبة (نعمانی)، خورشید مغرب (حکیمی) و… توصیه می شود.
مطالعه و تدبر در فلسفة و علل غیبت امام زمان (عج) و نیز پیگیری مسیر غیبت در میان انبیای گذشته همچون، حضرت موسی، یوسف، یونس و… نیز می تواند راهگشا در رسیدن به باور قلبی باشد.[۳]

حدیث: امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود:
باید امام زمان خود را بشناسی اگر او را شناختی این معرفت خودش کمال است دیر یا زود بودن ظهور آن حضرت برای تو مشکلی ایجاد نمی کند.
ترجمه الغیبة، شیخ طوسی، منشورات تفسیر

 


  • [۱] . توجه به این نکه در سایر اعتقادات و باورهای دینی نیز راهگشاست.
  • [۲] . المیزان، ج ۳،ص ۳۷۴، ذیل آیة ۲۶۰، بقره.
  • [۳] . مطالعة کتاب، کمال الدین و تمام النعمة، تألیف شیخ صدوق با ترجمة عباس پهلوان توصیه می شود.

جنبش سایبری

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *